Handleplan for trivsel og antimobbestrategi ved Sdr. Felding skole og børneunivers:
På en PALS-skole som vores er alle former for mobning uacceptabel. Skolen er et ” tvunget” lære- og værested for børn i deres største og længste udviklingsproces. Det medfører at skole og hjem har fælles opgaver og ansvar i forhold til det enkelte barns pligter og rettigheder, når barnet skal indgå i et kulturelt fællesskab med andre mennesker, hvor krav og forventninger ikke er defineret af det enkelte barn selv – men med det enkelte barn og fællesskabet i centrum. I den sammenhæng er der empirisk belæg for, at mobning alligevel af og til optræder og kræver indgriben fra de voksne omkring barnet/børnene.
For at sikrer ejerskab til antimobbestrategien, har både elevråd, medarbejdere og bestyrelsen bidraget med input til denne strategi.
Formål med antimobbestrategien:
For at fremme trivslen blandt skolens elever og understøtte et fælles udgangspunkt for sprog og handlingsstrategier.
Definition på mobning:
Mobning: En person bliver mobbet, når hun eller han gentagne gange, over en vis tid, bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Mobning kan foregå kan foregå både ansigts til ansigt og digitalt.
Ved negative handlinger kan der være tale om:
- Direkte fysisk vold, skub, slag og spark etc.
- Handlinger ledsaget af trusler, hån og ydmygelser, i skrift, billeder, tale og brugen af ironi. Herunder brug af sms, sociale medier og andre former af digitale medier.
- Handlinger uden ord hvor kropssproget taler i form af grimasser, gestus, ved at vende personen ryggen eller ved ikke at efterkomme en persons ønsker for at irritere eller såre.
- Negative handlinger kan også udtrykkes mere direkte gennem social isolering og udelukkelse fra gruppen.
Mobning og drilleri er ikke det samme – så det er vigtigt at skelne.
Drilleri kan være ”at lave sjov”, det er ofte af spontan karakter og situationsbestemt. Det kan være kærligt eller venligt ment og er ikke af ondskabsfuld karakter.
Drilleri kan dog være grundstenen til mobning, hvorfor man bør være opmærksom over for drillerier. Grin med hinanden – ikke af hinanden. Det gør en forskel.
Forebyggelse af mobning:
Det proaktive arbejde for at forebygge mobning: Respekt – ansvar og forståelse.
- Der arbejdes med PALS-komponenterne i afdelingerne.
- Forventningstavlen er en del af alle klassers trivselsarbejde.
- Klassens primære team mødes ofte og arbejder med forebyggende tiltag ift. klassens trivsel.
- Opretholder et tilsyn med eleverne ved hjælp af gård- og gangvagtsystemerne i afdelingerne.
- Fællesskab på skemaet i en ugentlig lektion i alle skolens klasser, hvor der arbejdes med socialtræning, samarbejdsøvelser og fællesskabsfremmende aktiviteter.
- Der arbejdes aktivt i klassernes med årlige nationale trivselsmåling.
- Vi arbejder med venskabsklasser.
- UngHerning og SSP laver forebyggende temadage for eleverne som afsluttes med et forældremøde om digital dannelse. Alle klasser kommer igennem dette 3 gange i løbet af deres skoletid i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen.
- Trivselsråd i alle klasser, som laver aktiviteter som understøtter fællesskabet.
Handleplan i tilfælde af erkendt mobning:
- Vi arbejder efter princippet mindst mulige indgreb.
- Læreren/lærerteamet tager øjeblikkeligt hånd om det aktuelle problem, taler med de involverede elever.
- Klasseteamet afdækker problemstilling og omfang, og teamet kan, i denne sammenhæng, trække på AKT, SSP og ledelsen. De respektive forældre informeres. Der laves en handleplan inden for 10 hverdage, hvor tiltag ift. den enkelte elev samt indsatsområder ift. fællesskabet beskrives.
- Oplever man som forældre mobning børnene imellem, bør man kontakte klasselæreren.
- Oplever man systematisk digital mobning i fritiden, beder vi forældre informere klasselæreren.
Handlemuligheder, hvis den nære indsats ikke bærer frugt:
- Inddrage PPR, de sociale myndigheder, sundhedsplejen, politiet.
- Inddrage tredje person som problemløser.
Ovenstående plan er tænkt som et arbejdsredskab, der afstemmes efter problemstillingernes omfang og selvfølgelig det enkelte barns alder. Mobning er tæt forbundet med evnen, i en given gruppe, til at skabe positive relationer. Derfor er det ”de fælles voksne” hjem & skole, der bærer ansvaret - aldrig barnet.
Revideret august 2024, revideres næste gang 2027